Första bokrecensionen 2024!

Titel: Verity
Författare: Colleen Hoover
Förlag: Modernista
Längd: 288 sidor
Läst format: E-bok
Finns som: Häftad, e-bok, inbunden, ljudbok

Lowen Ashleighs dag startar på värsta tänkbara sätt. Det hon inte vet är att hennes liv är påväg att vända.
När Lowen får ett erbjudande om att avslöja en stor författares serie tänker hon först tacka nej. Hon är inte intresserad av rampljuset och förstår inte hur hon ska kunna kliva i författare Verity Crawfords fotspår. Det ändras dock när Jeremy Crawford, Veritys man, ger henne precis de villkor hon kan tänka sig och vips är hon påväg till deras hus för att kolla igenom Veritys kontor. Vetskapen om att Verity är sängliggande på våningen ovanför är obehaglig. I takt med att Lowens känslor för Jeremy växer får hon också reda på mer och mer om Verity, som gör att Lowen har svårt att hålla fokus på det hon faktiskt är där för.

Collen Hoover är en otroligt omtalad författare, och med 25 böcker kan man förstå varför. Hon har också skapat en läsarskara med delade åsikter. Ena sidan älskar hennes böcker och andra sidan tycker det motsatta. Personligen har jag bara läst en bok av henne tidigare, It ends with us och jag fastnade verkligen för den.

Verity är Hoovers 17:e bok och, så vitt jag vet, den enda spänningsromanen hon har skrivit. Det är dock ingenting som märks, den här boken hade mig i sitt grepp från början till slut!

Det är svårt att veta i vilken ände man ska börja i när man ska recensera en bok som denna, men jag tänker börja i änden med karaktärerna.
Vi har Lowen – en författare som håller låg profil, Verity – en annan författare som råkat ut för en olycka och är numera sängliggande, Jeremy – Veritys man, som sköter om både Verity och deras son.

På något sätt lyckas Colleen Hoover skapa tre karaktärer med särskilda egenskaper eller erfarenheter och placera dem i samma bok och i samma hus. Något som skapar en fantastisk och hårresande spänning. Lowens dämpade karaktär gentemot Jeremys sorgsna och Veritys… Ja, vad ska man säga… säregna karaktär passar så bra ihop.
Jag fullkomligt älskar Veritys karaktär. Hur hon beskriver sig själv i sin självbiografi är så fruktansvärt så det är svårt att greppa.

Handlingen i boken anser jag vara fenomenal. Jag älskar det psykiska med det hela – vad är sant och inte, inbillar sig karaktären eller såg hon det hon såg etc. Jag gillar också att en del av handlingen var förutsägbar, bara för att i slutet göra en helomvändning och få en att ifrågasätta hela boken.
Jag tycker att den påminner lite om Helena Dahlgrens Skarp på så sätt att en människa ska ta sig an en författares verk och liv och får reda på de mörkaste hemligheter.

Miljön i boken bidrar en hel del till stämningen. Ett hus vid en sjö, ganska långt ifrån andra och med de tragedier som inträffat ger hela berättelsen en tung känsla.

Det är svårt att sätta ord på den här boken, det ska jag erkänna. Den fyllde mig med en blandning av fascination och avsky, och jag hoppas att Collen Hoover skriver fler böcker som den här. Gillar man spänning som får det att krypa längs ryggraden kan jag verkligen rekommendera denna!

Slutet gott, allting gott.
Eller…?


Har du läst Verity av Colleen Hoover? Dela gärna med dig i kommentarerna om vad du tyckte om boken.



Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång